Skiftet fra folke- og efterskole til ungdomsuddannelse er for mange elever en stor mundfuld.
De er måske usikre på deres valg og er i kraft af deres alder også meget opmærksomme på at passe ind og udstråle overskud. Ved at arbejde med preboarding tror vi på, at vi kan møde eleverne mere kvalificeret, når de kommer (kender til udfordringer/behov for SPS eller støtte), og at eleverne kan opleve sig mere sikre og trygge, når de ved, hvor de skal gå i skole, og hvem de møder. På den lange bane kan en god skolestart medvirke til øget trivsel og fastholdelse.
Vi ønsker at arbejde med:
- Online preboarding, der sammen med andre tiltag som samtaler, brobygning, arrangementer mv. skal sætte skolen og eleverne i stand til at lære hinanden at kende allerede inden opstart af GF1 og give eleverne en tryg indflyvning.
Helt konkret ønsker vi:
- Film og videoer med præsentation af elevernes kommende lærere
- En platform, hvor eleverne kan finde relevant viden
- Øvrige film og videoer fra skolen (evt. rundtur, så eleven kan fornemme skolen på egen hånd hjemmefra og dermed føle, at de kan finde rundt allerede 1. dag)
- Sekundært at benytte noget af det producerede materiale til også at skabe en god overgang fra GF1 til GF2 samt overgang for unge voksne
Projektet er støttet af
Region Midtjylland Uddannelsespulje
Og medfinansieret af EU
Tidsplan:
Efterår 2023:
Udvikling af videokoncepter og manus, planlægning af videomateriale og indhold i samarbejde med GF1-afdelingerne, udvikling af eksekveringsplan for 2024
Â
Forår 2024:
Produktion af videomateriale
Udvikling af platform, hvor eleverne kan finde relevant viden
Implementering og udsendelse af materiale til de første nye elever efter 1. marts
Â
Efterår 2024:
Evaluering og revidering
Planlægning af materiale henvendt til kommende GF2-elever med udgangspunkt i materialet for unge GF1-elever
Forår 2025:
- rul med produktion af videomateriale – herunder varianter for GF2-elever
Fortsat udvikling af platform for elever
Udsendelse af materiale til nye elever efter 1. marts
Â
Efterår 2025:
Evaluering