UCRS Kvalitet
Historisk har vi på UCRS arbejdet med kvaliteten i uddannelserne på forskellig vis. Vi er blandt de dygtigste til vores fag – hvad enten der er tale om vores tekniske og administrative personale eller om der er tale om vores undervisningspersonale, og vi bruger den basis til at sætte en standard for vores studerende, elever og kursister.
Måling af kvalitet sker hver dag. Alle som har sin daglige gang hos os bidrager til opfyldelsen af kvalitetsambitionen, og vi viser hinanden vores arbejde – vi hjælper hinanden og vi måler os med hinanden. Tilfredshedsmålinger, svendeprøver og eksaminer er blandt de tilbagevendende målinger hos os.
Vigtigst for vores kvalitetsarbejde er fokus på vores fælles vision, som er vedtaget i bestyrelsen i december 2013:
Vi vil være Midt- og Vestjyllands bedste til at skabe uddannelser, der giver viljen til at ville og evnen til at kunne.
Årsrapporter
Se årsrapporterne for UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern.
Resultatkontrakt
Tilsyn om handicaptilgængelighed
Endelig rapport
Tilsyn med handicaptilgængeligheden
på Skjern Tekniske Skole den 31. oktober 2018
Kvalitetssystem
UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern arbejder med et system, som skal være med til at sikre et systematisk arbejde med udvikling af kvaliteten og opfyldelsen af kvalitetsmålene.
Procedurer og værktøjer udvikles løbende, således at både ydre og indre krav tilgodeses.
Kvalitetssystemer er overskueligt, fleksibelt og passer til uddannelsescenterets størrelse. Kvalitetsarbejdet er en kontinuerlig proces, der aldrig afsluttes, idet der altid er områder, der skal forbedres/udvikles.
Det grundlæggende i kvalitetssystemet er den systematiske informationsindsamling og efterfølgende selvevaluering som danner baggrund for hvilke indsatser der igangsættes.
De forskellige aktiviteter i kvalitetsarbejdet er samlet i et årshjul der sikre systematik i vores arbejde.
Selvevaluering
Det centrale i uddannelsescenterets kvalitetssystem, er den systematiske selvevaluering, der gennemføres på UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern.
Ledelsen udarbejder en strategi for den kommende periode, og udpeger i forlængelse heraf en række overordnede indsatsområder for UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern. Det er disse områder der skal tages op i den efterfølgende selvevaluering.
Selvevalueringen skal identificere områder, hvor vi gør det godt og områder, hvor vi kan forbedre os.
De informationer, der ligger til grund for selvevalueringen, er både indsamlede informationer og deltagernes egne observationer/erfaringer. Som eksempler kan nævnes: elevundersøgelser, medarbejderundersøgelser, karakterer og den generelle udvikling.
På EUD spiller arbejdet med øget gennemførelse desuden en stor rolle i selvevalueringen.
De metoder, der anvendes i forbindelse med selvevaluering, afspejler UddannelsesCenter Ringkøbing Skjerns værdier, idet der bl.a. bliver lagt vægt på brugerinvolvering og samarbejde i forbindelse med dataindsamling og tilbagemeldinger på disse. Desuden bliver forskellige meninger og holdninger respekteret i forbindelse med udarbejdelse af handlingsplanerne, hvor der lægges vægt på, at man er udviklingsorienteret i sin tilgang til udarbejdelsen af handlingsplanerne.
Selvevaluering skal også ses som et vigtigt led i uddannelsescenterets arbejde med kompetenceudviklingen af medarbejderne, idet den kan være med til at afdække områder, hvor der er brug for en opkvalificering eller helt nye kompetencer.
Årshjul
De forskellige aktiviteter gennemføres efter nedenstående årshjul.
Handlings[-] plan for øget gennem[-]førelse
Frafald kan defineres på mange måder, alt efter hvem der ser på det.
Frafaldet registreres på EUD-området, så snart eleven har forladt den uddannelse han/hun var tilmeldt.
Men i mange tilfælde overgår eleven til anden uddannelse, enten internt på uddannelsescenteret eller til en anden uddannelsesinstitution. Dette frafald er det umiddelbart svært at gøre noget ved, for det handler ofte om et forkert valg fra eleven, og eleven fastholdes således i uddannelsessystemet.
Det frafald, der er mest bekymrende, er hvor eleven forlader uddannelsescenteret uden nye planer om uddannelse, selv om lærer og studievejleder har forsøgt at hjælpe den unge videre i uddannelsessystemet. Det er således her, der skal arbejdes med forskellige tiltag for at formindske frafaldet.
Ved at åbne nedenstående fil, kan man læse mere om, hvad der gøres for at formindske frafaldet på EUD.
Elevtrivsel
Se vores elevtrivselsundersøgelser for de forskellige UCRS skoler nedenfor.
Virksomhedstilfredshed
Fra 2016 er der udarbejdet en obligatorisk national spørgeramme, så derfor er der ikke sammenligning med tidligere år.
Under[-]visnings[-]miljø[-]vurdering
Ifølge undervisningsmiljøloven har alle elever/studerende ret til et godt undervisningsmiljø. Dette omfatter følgende områder:
- Det sociale/psykiske miljø
- Det fysiske miljø
- Det æstetiske miljø
På EUD undersøges undervisningsmiljøet hvert 3. år i forbindelse med elevtrivselsundersøgelsen.
Ud fra undersøgelsen og de andre spørgsmål i elevtilfredshedsundersøgelsen, samt skolens handlingsplaner for øget gennemførelse, udarbejdes der handlingsplaner for de problemer der bliver identificeret.
Handlingsplanen til forbedringen af skolens undervisningsmiljø skal ses i sammenhæng med det øvrige kvalitetsarbejde, hvor målet bl.a. er sikring at et godt arbejdsmiljø, også for elever/studerende (undervisningsmiljø).
Lokale undervisningsplaner
Opfølgningsplan
Ud fra den årlige selvevaluering har skolen valgt at arbejde med en række indsatser der skal være med til at forbedre og øge kvaliteten i vores uddannelser.
Ud over den generelle opfølgningsplan er der på EUD området fokus på den nye Erhvervsskolereform og implementeringen af denne. Derfor er det overordnede fokus på indfrielse af de 4 klare mål og herunder de indikatorer der er tilknyttet:
-
Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. og 10. klasse
-
antal elever som efter 9. eller 10. klasse søger en erhvervsuddannelse som 1. prioritet
-
-
Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse
-
frafald på grundforløbet
-
frafald på hovedforløbet
-
frafald i overgangen fra grundforløb til hovedforløb
-
-
Erhvervsskolerne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan
-
tilgang til eux
-
tilgang til talentspor
-
beskæftigelsesfrekvens for nyuddannede
-
-
Tilliden og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes
-
elevtrivsel
-
aftagervirksomhedernes tilfredshed
-
Målene og de indsatser der er igangsat for at opfylde reformens mål er beskrevet i skolens Handlingsplan for øget gennemførelse som kan ses her (link til HPØ).
Pædagogisk og didaktisk grundlag
Det fælles pædagogiske og didaktiske grundlag for erhvervsuddannelserne på UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern tager udgangspunkt i de overordnede værdier for hele uddannelsescenteret:
Udvikler - Comitter - Rummer - Stræber
Grundlaget skal være med til at sikre det fortsatte arbejde for at give den enkelte elev den bedst mulige uddannelse, samtidig med at vi opfylder det omgivende samfunds behov indenfor de forskellige fagområder.
For at sikre de bedste rammer for vores elever er opgaven et fælles ansvar for alle på erhvervsuddannelserne, undervisere, administration, ledelse og praktikvirksomheder.
Udvikler
- Skolen har en læringskultur, der sætter fokus på høj faglighed, både hos den enkelte elev, og blandt underviserne. Vi har en anerkendende tilgang til hinanden, med plads til mangfoldighed, fordi vi tror på den enkelte og dennes bidrag
Der er i hver afdeling udarbejdet en strategi for kompetenceudvikling, der bl.a. skal sikre vidensdeling. Fordi kompetenceudvikling blandt lærerne er en forudsætning for at sikre udvikling blandt eleverne.
Committer
- Elevens uddannelsesplanlægning foregår i et samspil mellem kontaktlærer/klasselærer og elev via Elevplan. Eleven får via forskellige former for evaluering mulighed for at tilkendegive sine meninger. Det betyder at eleven gennem medinddragelse i planlægningen og evalueringen får medansvar for egen læring og føler medejerskab for indholdet i undervisningen. Dette er med til at fastholde eleven i uddannelsen.
Rummer
- Undervisningen tager udgangspunkt i den enkelte elevs faglige, sociale og personlige kompetencer. Det betyder, at der er en fast procedure for elevens start på skolen (uddannelsessamtale og indplacering på hold). Desuden betyder det at undervisningsdifferentieringen er et bærende princip i uddannelsesplanlægningen i den enkelte afdeling. Vi tror på, at vi ved at tage udgangspunkt i den enkelte elevs individuelle ønsker og udvikling, skaber motivation og læring.
Stræber
- Gennem elevens uddannelse er der fokus på hele uddannelsen – dvs. både skoledel og praktikdel for at give eleven den bedst mulige uddannelse og fremme helhedsforståelsen for den virkelighed, de senere skal agere i. For at sikre det skal underviserne aktivt tage kontakt til erhvervslivet, dels for at vedligeholde og udvikle kompetencer, dels for at sikre praktikpladser. I den enkelte afdeling er der udarbejdet en strategi for det opsøgende arbejde. Det er desuden skolens mål at ingen af vores samarbejdsvirksomheder er ubesøgte.
- Undervisningen tilrettelægges, gennemføres og evalueres med fokus på at styrke elevernes kompetencer inden for innovation og iværksætteri. Fordi de skal være parate til at møde det omgivende samfunds forventninger til fremtidens arbejdskraft.
Planer for implementering af grundlaget i de enkelte afdelinger ses nedenfor
- Bil, fly og andre transportmidler (BAT)
- Mad til mennesker (MTM)
- Produktion og udvikling (PU)
- Strøm, styring og it (SSI)
- Personvogn (PV)
- Smede
- EUD Butik Ringkøbing (HS RI)
- EUD Butik Skjern (HS SKJ)
Reglementer
Her finder du skolens dokumenter vedr.:
- Eksamenshåndbog - merkantil
- Eksamenshåndbog - teknisk
- Ordensreglement - merkantil
- Ordensreglement - teknisk
- Rusmiddelpolitik
Lokale uddannelses[-]udvalg
Se PDF-filerne for at se medlemmerne af de enkelte udvalg:
- Smed, svejsning og termisk skæring i metal
- Automekanikeruddannelsen
- Vindmølleoperatøruddannelsen
- Udvalg for Arbejdets organisering
- Udvalg for Ledelse
Desuden har skolens praktikcenter et centerudvalg der består af repræsentanter fra både auto- og smedeudvalgene.
- Centerudvalg