Projektet FutureForge - Crafting Careers
Dette udviklingsprojekt havde til formÃ¥l at styrke entreprenør- og innovationskompetencer hos efterskoleelever gennem virkelighedsnære cases om bæredygtighed fra erhvervslivet, som gerne skulle motivere eleverne til at vælge en erhvervsuddannelse.Â
Succeskriterier inkluderer udviklingen af et entreprenantundervisningsforløb og etablering af en pilotmodel for samarbejde mellem efterskoler og erhvervsskoler med fokus pÃ¥ hÃ¥ndværksmæssige kompetencer.Â
Â
Undervisningsforløbet fokuserer på bæredygtighedsudfordringer i virksomheder, innovationsfaser, bæredygtighedsbegreber, tegning, 3D-print, produktfremstilling og præsentationsteknik.
Formålet med projektet er at udvikle efterskoleelevernes entreprenør- og innovationskompetencer gennem at arbejde
Et af mÃ¥lene var at forberede efterskoleeleverne til at turde tage en erhvervsuddannelse, hvilket ogsÃ¥ lykkedes, eftersom to af eleverne fik læreplads hos den virksomhed, som de lavede prototype-produkt for. Â
BÃ¥de de deltagende efterskole- og erhvervsskoleunderviserne beskriver ogsÃ¥, at flertallet af eleverne fik øjne op for, at deres hobby med at rode i maskiner og metal kunne blive en levevej. En øjenÃ¥bner der gav selvtillid til eleverne. Â
MÃ¥let var at 20 efterskoleelever deltog i projektet, men da Fjordvang Efterskole valgte at deltage med hele deres HÃ¥ndværkerklasse, deltog 32 elever. Â
Primære samarbejdspartner: Fjordvang EfterskoleÂ
Virksomheder: Lambaek A/S, LJM – Lind Jensen, Baettr samt JSTÂ
Projektet er støttet af
Fonden for Entreprenørskab