FutureForge - Crafting Careers

uc@ucrs.dk +45 96 80 15 00

Projektet FutureForge - Crafting Careers

Dette udviklingsprojekt havde til formÃ¥l at styrke entreprenør- og innovationskompetencer hos efterskoleelever gennem virkelighedsnære cases om bæredygtighed fra erhvervslivet, som gerne skulle motivere eleverne til at vælge en erhvervsuddannelse. 

Succeskriterier inkluderer udviklingen af et entreprenantundervisningsforløb og etablering af en pilotmodel for samarbejde mellem efterskoler og erhvervsskoler med fokus pÃ¥ hÃ¥ndværksmæssige kompetencer. 
 
Undervisningsforløbet fokuserer på bæredygtighedsudfordringer i virksomheder, innovationsfaser, bæredygtighedsbegreber, tegning, 3D-print, produktfremstilling og præsentationsteknik.

Formålet med projektet er at udvikle efterskoleelevernes entreprenør- og innovationskompetencer gennem at arbejde

med virkelighedsnære cases om bæredygtighed fra erhvervslivet i vekselvirkningen mellem undervisning pÃ¥ efterskolen og erhvervsskolen samt besøg pÃ¥ virksomheder, for herigennem at motivere dem til at tage en erhvervsuddannelse.  

Et af mÃ¥lene var at forberede efterskoleeleverne til at turde tage en erhvervsuddannelse, hvilket ogsÃ¥ lykkedes, eftersom to af eleverne fik læreplads hos den virksomhed, som de lavede prototype-produkt for.  

BÃ¥de de deltagende efterskole- og erhvervsskoleunderviserne beskriver ogsÃ¥, at flertallet af eleverne fik øjne op for, at deres hobby med at rode i maskiner og metal kunne blive en levevej. En øjenÃ¥bner der gav selvtillid til eleverne.  

MÃ¥let var at 20 efterskoleelever deltog i projektet, men da Fjordvang Efterskole valgte at deltage med hele deres HÃ¥ndværkerklasse, deltog 32 elever.  

Primære samarbejdspartner: Fjordvang Efterskole 

Virksomheder: Lambaek A/S, LJM – Lind Jensen, Baettr samt JST 

Projektet er støttet af

Fonden for Entreprenørskab

Titel

FutureForge - Crafting Careers

Varighed

April 2024 - juni 2025

UCRS' fokus

Entreprenørskab, innovation, bæredygtige erhvervscases