Projektet FutureForge - Crafting Careers
Dette udviklingsprojekt havde til formål at styrke entreprenør- og innovationskompetencer hos efterskoleelever gennem virkelighedsnære cases om bæredygtighed fra erhvervslivet, som gerne skulle motivere eleverne til at vælge en erhvervsuddannelse.
Succeskriterier inkluderer udviklingen af et entreprenantundervisningsforløb og etablering af en pilotmodel for samarbejde mellem efterskoler og erhvervsskoler med fokus på håndværksmæssige kompetencer.
Undervisningsforløbet fokuserer på bæredygtighedsudfordringer i virksomheder, innovationsfaser, bæredygtighedsbegreber, tegning, 3D-print, produktfremstilling og præsentationsteknik.
Formålet med projektet er at udvikle efterskoleelevernes entreprenør- og innovationskompetencer gennem at arbejde
Et af målene var at forberede efterskoleeleverne til at turde tage en erhvervsuddannelse, hvilket også lykkedes, eftersom to af eleverne fik læreplads hos den virksomhed, som de lavede prototype-produkt for.
Både de deltagende efterskole- og erhvervsskoleunderviserne beskriver også, at flertallet af eleverne fik øjne op for, at deres hobby med at rode i maskiner og metal kunne blive en levevej. En øjenåbner der gav selvtillid til eleverne.
Målet var at 20 efterskoleelever deltog i projektet, men da Fjordvang Efterskole valgte at deltage med hele deres Håndværkerklasse, deltog 32 elever.
Primære samarbejdspartner: Fjordvang Efterskole
Virksomheder: Lambaek A/S, LJM – Lind Jensen, Baettr samt JST
Projektet er støttet af
Fonden for Entreprenørskab
