Læring i feltet mellem faglige hjælpemidler og plagiat

uc@ucrs.dk +45 96 80 15 00

Gymnasiet HHX Ringkøbing og Gymnasiet HHX & HTX Skjern er med Herning Gymnasium, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, v/Christian Dalsgaard og Aarhus Handelsgymnasium gået sammen om at kortlægge forståelser af, hvad der udgør plagiat i forbindelse med skriftligt arbejde, og hvordan man kan arbejde med at skabe nye veje, kulturelle såvel som strukturelle/didaktiske, der vil modvirke plagiat og sætte fokus på elevernes forståelse af egen læring.

Faggrupper skal undersøge hjælpemidlernes muligheder og begrænsninger og give forslag til, hvordan man kan integrere hjælpemidler didaktisk i den daglige undervisning, samt tilrettelægge skriftlighed, så man sikrer en større involvering af læreren i elevernes skriveproces.

Projektet er samtidigt et forsøg på at afdække holdninger, hos eleverne, til plagiat, og skabe en kulturændring i forhold til, hvad der er etisk og fagligt korrekt.

Projektets overordnede formål er at integrere hjælpemidler, baseret på kunstig intelligens, didaktisk i den daglige undervisning, så de bidrager konstruktivt til udvikling af elevernes skriftlighed.

Elevrettet fokus:  

Afdækning af elevers holdning til plagiat, elevers forståelse af plagiat og elevers motivation for at anvende plagiat. 

Afdækning af elevers anvendelse af hjælpeprogrammer: 

  • lovlige som fx; Microsoft Word, Excel, CAS-værktøjer og ordbøger/leksika   
  • online tjenester, som ikke mÃ¥ anvendes til eksamen, sÃ¥som; ChatGPT, Google Translate, Grammarly  

Der skal skabes grobund for en kulturændring, hvor elevernes øgede bevidsthed om plagiat og hjælpeværktøjernes muligheder og begrænsninger skal mindske motivation for snyd og fremme elevernes forståelse for, hvordan hjælpeværktøjer kan understøtte deres læring hensigtsmæssigt.

 

Lærerrettet fokus: 

Undersøgelse af de hjælpemidler, som eleverne har til rådighed og bruger i de forskellige fag/faggrupper i forbindelse med skriftlighed 

Sammenfatning af principper for en didaktisk praksis, der;

  • hjælper eleverne til at forstÃ¥ hjælpeværktøjers muligheder og begrænsninger i faget 
  • starter skrivning i klasserummet i en stilladsering, der sikrer større forankring og ejerskab hos den enkelte elev over egen skriftlige produktion. 

Udviklling af 'benspænd' i form af refleksionsøvelser, der skal afleveres sammen med skriftlige afleveringer og som mindsker incitament til at plagiere.

Der skal skabes grobund for en kulturændring i forhold til skriftlighed og plagiat, bl.a. gennem en ændret opfattelse af digitale hjælpeprogrammer (fra forbud til didaktisk værktøj).

Projektets mål og successkriterier

Gennem aktionslæring laver lærerne eksperimenter, som skal resultere i mindst ét færdigt undervisningsforløb fra hvert fag på hver skole (i alt ca. 24). Undervisningsforløb, der anviser metoder til arbejde med hjælpemidler på en hensigtsmæssig måde.   

Projektets succeskriterier er at to ud af tre af de deltagende elever giver udtryk for at have fået:

  • øget forstÃ¥else for egne læreprocesser 
  • øget forstÃ¥else for, hvad der er etisk og fagligt korrekt brug af hjælpeprogrammer 
  • øget forstÃ¥else for nødvendigheden af at arbejde med hjælpeprogrammer pÃ¥ en etisk og fagligt korrekt mÃ¥de 
  • brugbare strategier til at undgÃ¥ en uetisk og fagligt ukorrekt brug af hjælpeprogrammer 
  • færre af de deltagende elever tilkendegiver at anvende hjælpeprogrammer til snyd i forbindelse med skriftlige afleveringer.   

Og at de deltagende lærere giver udtryk for at have fået:

  • øget indsigt i muligheder og begrænsninger i fagrelevante hjælpeprogrammer 
  • styrkede didaktiske kompetencer, der støtter elevernes læreprocesser 
  • konkrete greb / værktøjer, der understøtter rollen som skrivevejleder 

Projektet er støttet af

Â