Vilde ord

uc@ucrs.dk +45 96 80 15 00

Treslået tovværk - et projekt om ordblindhed i gymnasiet

Det ligger ikke i kortene at gymnasieelever er ordblinde, men vi ved de er der.

Hårdtarbejdende, med deres særlige studiestrategier, deres skrammede selvværd og med deres drømme om fremtiden, sidder de i deres klasser og kæmper for at hænge på og nå frem til huen.

I projektet Treslået Tovværk har vi forholdt os til netop disse særlige vilkår og udviklet værktøjer, som skaber lige muligheder for læring for netop disse elever.

Projektets titel henviser til de tre tråde, der skal flettes sammen for at nå derhen:

  • Den individuelle elev, elevens kendskab til og fortrolighed med Læse-Skrive-Teknologi.
  • Undervisernes kendskab til ordblindes vilkår og ”værktøjskassens” indhold af ideer og didaktiske greb til forskellige undervisningsdiscipliner og forløb.
  • Klassefællesskabets vidensniveau, forståelse og håndtering af at have ordblinde klassekammerater.

Projektets konkrete produkter er bl.a. otte videoer og 3-4 podcast som du finder her på siden.

Der følger en web-artikel med hver video til inspiration, refleksion og instruktion.

Artikler tilknyttet ovenstående videoer

Fra mundtlighed til skriftlighed
 
- Ordblindevenligt skriftlighedsforløb i dansk på gymnasiet
Praksiseksempel Anette Fonnesbæk Skyt

Screencast som feedback værktøj
- Ordblindevenlig feedback i dansk
Praksiseksempel Anette Fonnesbæk Skyt

Gruppearbejde på gymnasiet i et ordblinde-venligt perspektiv.
Web artikel om gruppearbejde Sidsel Stenbak november 2022

Notater
Sidsel Stenbak november 2022

Dansk-idéhistorieopgaven – et ordblindetjek
Artiklen sætter dansk-idéhistorieopgaven under lup fra et ordblindeperspektiv med
henblik på at udvælge og afprøve didaktiske greb, der kan optimere skriveudfordrede elevers læringsudbytte.
Se bilag.

OCR-behandling
Artiklen giver et indblik i brugen af OCR-behandling af tekster. hvad giver det af muligheder for dine ordblinde elever og hvordan gør du det.

Begrebsbiblioteket
Begrebsbiblioteket er en hjælp til alle elever, når de skal genopfriske et emne.

Farvekodning
Ordblindevenlige noter på tavlen, hvordan og hvorfor?!

 

Podcast

Fakta om ordblindhed

Hør Ph.D. Helle Bundgaard Svendsen fortælle om, hvad ordblindhed egentlig er for en vanskelighed.

 

At 'owne' ordblindhed

klip fra podcasten Ordblindhed & naturvidenskabelige fag

 

Uddrag

Fremlæggelse og udtale

Fra: 'Ordblindhed og naturvidenskabelige fag'

Uddrag

Tid og noter

Fra: 'Ordblindhed og naturvidenskabelige fag'

 

Ordblindhed og naturvidenskabelige fag

Hør Lærke og Thue fortælle, hvordan de håndterer og arbejder med ordblindhed i de naturvidenskabelige fag på gymnasiet.

Uddrag

Tid

Fra: 'Tid og teknologi'

 

Uddrag

Sofies råd til lærerne

Fra: 'Tid og teknologi'

 

Uddrag

Noter

Fra: 'Tid og teknologi'

 

Uddrag

Åbenhed på klassen

Fra: 'Tid og teknologi'

 

Tid og teknologi

Sofie fortæller om sin ordblindhed og, hvordan hun bruger sin tid og de hjælpemidler hun har.

Uddrag

Anbefalinger

Fra: 'Ordblindhed på Gymnasiet HHX'

 

Uddrag

Begrebsliste

Fra: 'Ordblindhed på Gymnasiet HHX'

 

Uddrag

Brug af teknologi

Fra: 'Ordblindhed på Gymnasiet HHX'

 

Uddrag

Gentagelse = forståelse

Fra: 'Ordblindhed på Gymnasiet HHX'

 

Ordblindhed på Gymnasiet HHX

Matilde og Mai fortæller, hvordan de bruger deres læse/skrive teknologier på gymnasiet HHX.
Hvordan forstår man begreberne indenfor virksomhedsøkonomi og, hvordan læser man grafer o.a. i afsætning? Og hvad er hjælpsomt i forhold til økonomi fagene?

uc@ucrs.dk +45 96 80 15 00

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte projektleder Sidsel Stenbak Hollman for at høre mere om projektet og om konferencen Vilde ord.

Billede af Sidsel Stenbak Hollmann
Sidsel Stenbak Hollmann
Pædagogisk konsulent & Mentor ss@ucrs.dk Mobil: 61395615

Projektet er finansieret af

Børne- og undervisningsministeriet