HHX Ringkøbing
uc@ucrs.dk +45 96 80 15 00

Kvalitet

De overordnede beskrivelser af mission, vision, værdier og skolens kvalitetssystem findes på siden for UCRS kvalitet.

Årsrapporter

Se årsrapporterne for UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern.

140327 Årsrapport 2013 Underskrevet
11mb
Download
UCRS Årsrapport For 2014
11mb
Download
Årsrapporten 2015 Underskrevet
11mb
Download
760401 Årsrapport 2016
10mb
Download
760401 Årsrapport 2017 Med Underskrift
11mb
Download
Årsrapport 2018
1mb
Download

Fraværstal

Se PDF for fraværstal for UCRS skolerne.

Fraværstal UCRS
55kb
Download

Kvalitetssystem

UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern arbejder med et system, som skal være med til at sikre et systematisk arbejde med udvikling af kvaliteten og opfyldelsen af kvalitetsmålene.

Procedurer og værktøjer udvikles løbende, således at både ydre og indre krav tilgodeses.

Kvalitetssystemer er overskueligt, fleksibelt og passer til uddannelsescenterets størrelse. Kvalitetsarbejdet er en kontinuerlig proces, der aldrig afsluttes, idet der altid er områder, der skal forbedres/udvikles.

Det grundlæggende i kvalitetssystemet er den systematiske informationsindsamling og efterfølgende selvevaluering som danner baggrund for hvilke indsatser der igangsættes.

De forskellige aktiviteter i kvalitetsarbejdet er samlet i et årshjul der sikre systematik i vores arbejde.

 

Selvevaluering

Det centrale i uddannelsescenterets kvalitetssystem, er den systematiske selvevaluering, der gennemføres på UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern.

Ledelsen udarbejder en strategi for den kommende periode, og udpeger i forlængelse heraf en række overordnede indsatsområder for UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern. Det er disse områder der skal tages op i den efterfølgende selvevaluering.

Selvevalueringen skal identificere områder, hvor vi gør det godt og områder, hvor vi kan forbedre os.

De informationer, der ligger til grund for selvevalueringen, er både indsamlede informationer og deltagernes egne observationer/erfaringer. Som eksempler kan nævnes: elevundersøgelser, medarbejderundersøgelser, karakterer og den generelle udvikling.
På EUD spiller arbejdet med øget gennemførelse desuden en stor rolle i selvevalueringen.
 

De metoder, der anvendes i forbindelse med selvevaluering, afspejler UddannelsesCenter Ringkøbing Skjerns værdier, idet der bl.a. bliver lagt vægt på brugerinvolvering og samarbejde i forbindelse med dataindsamling og tilbagemeldinger på disse. Desuden bliver forskellige meninger og holdninger respekteret i forbindelse med udarbejdelse af handlingsplanerne, hvor der ligges vægt på, at man er udviklingsorienteret i sin tilgang til udarbejdelsen af handlingsplanerne.

Selvevaluering skal også ses som et vigtigt led i uddannelsescenterets arbejde med kompetenceudviklingen af medarbejderne, idet den kan være med til at afdække områder, hvor der er brug for en opkvalificering eller helt nye kompetencer.

 

Årshjul

De forskellige aktiviteter gennemføres efter nedenstående årshjul.

Årshjul Januar 2016 1
106kb
Download

Handlings[-] plan for øget gennem[-]førelse

Frafald kan defineres på mange måder, alt efter hvem der ser på det. 

Frafaldet registreres på EUD-området, så snart eleven har forladt den uddannelse han/hun var tilmeldt. 
Men i mange tilfælde overgår eleven til anden uddannelse, enten internt på uddannelsescenteret eller til en anden uddannelsesinstitution. Dette frafald er det umiddelbart svært at gøre noget ved, for det handler ofte om et forkert valg fra eleven, og eleven fastholdes således i uddannelsessystemet.

Det frafald, der er mest bekymrende, er hvor eleven forlader uddannelsescenteret uden nye planer om uddannelse, selv om lærer og studievejleder har forsøgt at hjælpe den unge videre i uddannelsessystemet. Det er således her, der skal arbejdes med forskellige tiltag for at formindske frafaldet.

Ved at åbne nedenstående fil, kan man læse mere om, hvad der gøres for at formindske frafaldet på EUD.

Elevtrivsel

Se vores elevtrivselsundersøgelser for de forskellige UCRS skoler nedenfor.

Samlet Grundforløb EUD 2015
995kb
Download
Hovedforløb Samlet EUD 2015
1mb
Download
ETU 2016 Skjern Tekniske Skole
1mb
Download
ETU 2016 Gymnasiet HTX
750kb
Download
ETU 2016 Gymnasiet HHX Ringkøbing
751kb
Download
ETU 2016 Gymnasiet HHX Skjern
745kb
Download
ETU Samlet 2017 STS Hovedskema
1mb
Download
ETU Samlet 2017 VHS Hovedskema
902kb
Download
ETU Samlet 2018 VHS Og RHS Hovedskema
370kb
Download
ETU EUD EUX 2018 STS Hovedskema
769kb
Download
ETUGYM 2018 GYMNASIET HTX
406kb
Download
ETUGYM 2018 GYMNASIET HHX RINGKØBING
549kb
Download
ETUGYM 2018 GYMNASIET HHX SKJERN
551kb
Download

Virksomhedstilfredshed

Fra 2016 er der udarbejdet en obligatorisk national spørgeramme, så derfor er der ikke sammenligning med tidligere år.

VTU STS Virksomhedstilfredshedsundersøgelse 2016
702kb
Download
VTU STS Virksomhedstilfredshedsundersøgelse 2017
629kb
Download

Under[-]visnings[-]miljø[-]vurdering

Ifølge undervisningsmiljøloven har alle elever/studerende ret til et godt undervisningsmiljø. Dette omfatter følgende områder:

  • Det sociale/psykiske miljø
  • Det fysiske miljø
  • Det æstetiske miljø

På EUD undersøges undervisningsmiljøet hvert 3. år i forbindelse med elevtrivselsundersøgelsen.

Ud fra undersøgelsen og de andre spørgsmål i elevtilfredshedsundersøgelsen, samt skolens handlingsplaner for øget gennemførelse, udarbejdes der handlingsplaner for de problemer der bliver identificeret.

Handlingsplanen til forbedringen af skolens undervisningsmiljø skal ses i sammenhæng med det øvrige kvalitetsarbejde, hvor målet bl.a. er sikring at et godt arbejdsmiljø, også for elever/studerende (undervisningsmiljø).

Undervisningsmiljøvurdering UCRS Handlingsplan 2018 2020
64kb
Download

Nøgletal

Undervisningsministeriet har oprettet databaser med en række nøgletal for EUD.

Se fuldførelsesprocenterne for Skjern Tekniske Skole

Overgang til uddannelse 6 mdr. efter fuldført erhvervsfagligt grundforløb fordelt på uddannelse

Beskæftigelsesprocent for nyuddannede fra erhvervsfaglige uddannelser

Link til beskrivelse af nøgletallene.

 

Karakterer

Opgørelsen over EUD-karakterer for 2001-2007 findes her.

Der er ikke lavet centrale opgørelser over karakterer på EUD-niveau siden 2007.

Lokale undervisningsplaner

denne side kan du finde link til skolens lokale undervisningsplaner.

 

LUP RHS & VHS
1mb
Download
LUP Fødevarer, Jordbrug Og Oplevelser GF1
249kb
Download
LUP Fødevarer, Jordbrug Og Oplevelser GF2
246kb
Download
LUP Teknologi Byggeri Og Transport GF1
884kb
Download
LUP Teknologi Byggeri Og Transport GF2
421kb
Download
LUP Smedeuddannelsen HF
762kb
Download
LUP Vindmølleoperatør HF
703kb
Download
LUP Personvognsmekaniker HF 2
49kb
Download
LUU Smedeuddannelsen
73kb
Download

Opfølgningsplan

Ud fra den årlige selvevaluering har skolen valgt at arbejde med en række indsatser der skal være med til at forbedre og øge kvaliteten i vores uddannelser.

Ud over den generelle opfølgningsplan er der på EUD området fokus på den nye Erhvervsskolereform og implementeringen af denne. Derfor er det overordnede fokus på indfrielse af de 4 klare mål og herunder de indikatorer der er tilknyttet:

  1. Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. og 10. klasse

    1. antal elever som efter 9. eller 10. klasse søger en erhvervsuddannelse som 1. prioritet

  2. Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse

    1. frafald på grundforløbet

    2. frafald på hovedforløbet

    3. frafald i overgangen fra grundforløb til hovedforløb

  3. Erhvervsskolerne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan

    1. tilgang til eux

    2. tilgang til talentspor

    3. beskæftigelsesfrekvens for nyuddannede

  4. Tilliden og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes

    1. elevtrivsel

    2. aftagervirksomhedernes tilfredshed

Målene og de indsatser der er igangsat for at opfylde reformens mål er beskrevet i skolens Handlingsplan for øget gennemførelse som kan ses her (link til HPØ).

Opfølgningsplan
187kb
Download

Pædagogisk og didaktisk grundlag

Det fælles pædagogiske og didaktiske grundlag for erhvervsuddannelserne på UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern tager udgangspunkt i de overordnede værdier for hele uddannelsescenteret:

Udvikler - Comitter - Rummer - Stræber

Grundlaget skal være med til at sikre det fortsatte arbejde for at give den enkelte elev den bedst mulige uddannelse, samtidig med at vi opfylder det omgivende samfunds behov indenfor de forskellige fagområder.

For at sikre de bedste rammer for vores elever er opgaven et fælles ansvar for alle på erhvervsuddannelserne, undervisere, administration, ledelse og praktikvirksomheder.

Udvikler

  • Skolen har en læringskultur, der sætter fokus på høj faglighed, både hos den enkelte elev, og blandt underviserne. Vi har en anerkendende tilgang til hinanden, med plads til mangfoldighed, fordi vi tror på den enkelte og dennes bidrag
    Der er i hver afdeling udarbejdet en strategi for kompetenceudvikling, der bl.a. skal sikre vidensdeling. Fordi kompetenceudvikling blandt lærerne er en forudsætning for at sikre udvikling blandt eleverne.

Committer

  • Elevens uddannelsesplanlægning foregår i et samspil mellem kontaktlærer/klasselærer og elev via Elevplan. Eleven får via forskellige former for evaluering mulighed for at tilkendegive sine meninger. Det betyder at eleven gennem medinddragelse i planlægningen og evalueringen får medansvar for egen læring og føler medejerskab for indholdet i undervisningen. Dette er med til at fastholde eleven i uddannelsen.

Rummer

  • Undervisningen tager udgangspunkt i den enkelte elevs faglige, sociale og personlige kompetencer. Det betyder, at der er en fast procedure for elevens start på skolen (uddannelsessamtale og indplacering på hold). Desuden betyder det at undervisningsdifferentieringen er et bærende princip i uddannelsesplanlægningen i den enkelte afdeling. Vi tror på, at vi ved at tage udgangspunkt i den enkelte elevs individuelle ønsker og udvikling, skaber motivation og læring.

Stræber

  • Gennem elevens uddannelse er der fokus på hele uddannelsen – dvs. både skoledel og praktikdel for at give eleven den bedst mulige uddannelse og fremme helhedsforståelsen for den virkelighed, de senere skal agere i. For at sikre det skal underviserne aktivt tage kontakt til erhvervslivet, dels for at vedligeholde og udvikle kompetencer, dels for at sikre praktikpladser. I den enkelte afdeling er der udarbejdet en strategi for det opsøgende arbejde. Det er desuden skolens mål at ingen af vores samarbejdsvirksomheder er ubesøgte.
  • Undervisningen tilrettelægges, gennemføres og evalueres med fokus på at styrke elevernes kompetencer inden for innovation og iværksætteri. Fordi de skal være parate til at møde det omgivende samfunds forventninger til fremtidens arbejdskraft.

Planer for implementering af grundlaget i de enkelte afdelinger ses nedenfor

  • Bil, fly og andre transportmidler (BAT)
  • Mad til mennesker (MTM)
  • Produktion og udvikling (PU)
  • Strøm, styring og it (SSI)
  • Personvogn (PV)
  • Smede 
  • EUD Butik Ringkøbing (HS RI)
  • EUD Butik Skjern (HS SKJ)
BAT
430kb
Download
MTM
321kb
Download
PU
429kb
Download
SSI
327kb
Download
PV
452kb
Download
Smede
43kb
Download
HS RI
341kb
Download
HS SKJ
331kb
Download

Reglementer

Her finder du skolens dokumenter vedr.:

  • Eksamenshåndbog - merkantil
  • Eksamenshåndbog - teknisk
  • Ordensreglement - merkantil
  • Ordensreglement - teknisk
  • Rusmiddelpolitik
Eksamenshaandbog 2016 RHS
305kb
Download
Eksamensreglement STS
435kb
Download
Studie Og Ordensregler For Merkantil
81kb
Download
Ordensreglement EUD
254kb
Download
Rusmiddelpolitik For Elever Og Kursister
423kb
Download

Lokale uddannelses[-]udvalg

Se PDF-filerne for at se medlemmerne af de enkelte udvalg:

  • Smed, svejsning og termisk skæring i metal 
  • Automekanikeruddannelsen
  • Vindmølleoperatøruddannelsen
  • Udvalg for Arbejdets organisering
  • Udvalg for Ledelse

 

Desuden har skolens praktikcenter et centerudvalg der består af repræsentanter fra både auto- og smedeudvalgene.

  • Centerudvalg
LUU Smedeuddannelsen
73kb
Download
Repræsentation Auto
101kb
Download
Repræsentation Vindmølle
41kb
Download
Udvalgsmedlemmer 2018 Arbejdets Organisering
202kb
Download
Udvalgsmedlemmer 2018 Udvalg For Ledelse
198kb
Download
Repræsentation Centerudvalg
192kb
Download