”Hvis du ikke betaler for noget, er det, fordi du selv er den vare, der bliver solgt.”

Sådan lød afslutningscitatet, da halvanden times gennemgang af privatlivets udfordringer på internettet var slut torsdag middag.

Josefine Grunnet og Mikkel Villebro fra Sociotek illustrerede den nye type handel ved at spørge eleverne, hvad de vil betale for en cola eller en bustur.

- Vil I betale 30 kroner eller slippe med 15 kroner mod at oplyse jeres navn, adresse, venner, politiske ståsted, religiøse overbevisning eller seneste beskeder på Messenger? lød det.

Mange af eleverne havde betænkninger ved at give de forskellige ”betalingsmidler” til en kassedame eller buschauffør, og til det kunne Josefine Grunnet bare konstatere, at ”Facebook ved allerede det hele”.

På den måde bliver vores data brugt som en handelsvare, som blandt andet Facebook kan bruge, når de sælger målrettede annoncer.  Det er vilkårene for at være på de ”gratis” sociale medier: vi betaler med vores data. Eleverne fik også tip til, hvor i telefonen man kan se, hvor meget information vi rent faktisk giver videre. Er det eksempelvis nødvendigt, at Snapchat ved, hvor vi befinder os hele tiden? Er det vigtigt, at Facebook eller andre apps, konstant ved, hvor vi befinder os – sådan helt ned på adresseplan? Eleverne fik redskaberne og informationerne, og så må de herefter selv vurdere, hvad der for dem er i orden.

Filip Boel og Emma Kallestrup fra 1. årgang kalder foredraget tankevækkend:

- Jeg hørte mange ting, jeg ikke var klar over, siger Filip Boel efter foredraget, mens Emma Kallestrup tilføjer:

- Det har jo meget større konsekvenser, end jeg var klar over.

Hun har allerede slået en del anonymitet til på sin telefon, og det bliver hun ved med, mens Filip Boel forleden havde en god oplevelse ved, at telefonen, apps og kammerater kan se, hvor han er:

- Jeg mødtes med en efterskolekammerat, som var her i byen – det vidste jeg ikke, han var, så det var rigtig hyggeligt at ses igen, siger han.

Vores færden på nettet er mange penge værd

”Hvis du ikke betaler for noget, er det, fordi du selv er den vare, der bliver solgt.”

Sådan lød afslutningscitatet, da halvanden times gennemgang af privatlivets udfordringer på internettet var slut torsdag middag.

Josefine Grunnet og Mikkel Villebro fra Sociotek illustrerede den nye type handel ved at spørge eleverne, hvad de vil betale for en cola eller en bustur.

- Vil I betale 30 kroner eller slippe med 15 kroner mod at oplyse jeres navn, adresse, venner, politiske ståsted, religiøse overbevisning eller seneste beskeder på Messenger? lød det.

Mange af eleverne havde betænkninger ved at give de forskellige ”betalingsmidler” til en kassedame eller buschauffør, og til det kunne Josefine Grunnet bare konstatere, at ”Facebook ved allerede det hele”.

På den måde bliver vores data brugt som en handelsvare, som blandt andet Facebook kan bruge, når de sælger målrettede annoncer.  Det er vilkårene for at være på de ”gratis” sociale medier: vi betaler med vores data. Eleverne fik også tip til, hvor i telefonen man kan se, hvor meget information vi rent faktisk giver videre. Er det eksempelvis nødvendigt, at Snapchat ved, hvor vi befinder os hele tiden? Er det vigtigt, at Facebook eller andre apps, konstant ved, hvor vi befinder os – sådan helt ned på adresseplan? Eleverne fik redskaberne og informationerne, og så må de herefter selv vurdere, hvad der for dem er i orden.

Filip Boel og Emma Kallestrup fra 1. årgang kalder foredraget tankevækkend:

- Jeg hørte mange ting, jeg ikke var klar over, siger Filip Boel efter foredraget, mens Emma Kallestrup tilføjer:

- Det har jo meget større konsekvenser, end jeg var klar over.

Hun har allerede slået en del anonymitet til på sin telefon, og det bliver hun ved med, mens Filip Boel forleden havde en god oplevelse ved, at telefonen, apps og kammerater kan se, hvor han er:

- Jeg mødtes med en efterskolekammerat, som var her i byen – det vidste jeg ikke, han var, så det var rigtig hyggeligt at ses igen, siger han.