For fire timer var det sædvanlige skoleskema lagt i tasken mandag. I stedet stod Alexander Engel og Shahin Aakjær for dagens input – og der var rap på programmet.

Anledningen var Spil Dansk-ugen og de to rim-smede gav den fuld skrue med bøllehat, blomstret skjorte og de helt rigtige bevægelser, når de fortalte om kulturarv, rimopbygning og taktfaste sætninger.

- Det er da ikke hver dag, men får besøg af to som dem, siger Lærke Eriksen fra HH3B, der straks tog imod muligheden for fire timers anderledes undervisning.

Det samme gjorde Dyveke Rude Christensen og Nanna Tylvad:

- Jeg forstår bedre strukturen i rap, nu, sagde Dyveke, mens Lærke kunne konstatere, at:

- Der er meget mere arbejde i at lave en rap, end jeg troede.

Alle elever har fået til opgave at lave minimum otte linjer med fire rim. De skal bevæge sig inden for tre emner: Den danske kulturarv, sig selv eller et rap til deres kommende børnebørn, og pigerne er godt i gang. De skriver om overfladiskheden på Instagram og Tinder, om fraværsprocenter og skolelivet.

Alexander Engel og Shahin Aakjær er begge udøvende kunstnere, men arbejder også for Rapolitics, hvor de underviser i folkeskoler og på ungdomsuddannelser:

- Vi vil gerne vise de mange tværfaglige muligheder med rap, som kan gå ind både i dansk, historie, samfundsfag, grammatik. Rap sætter tanker i gang og kan være med til at bryde normerne i klasselokalet, siger Alexander Engel og tilføjer:

- Rap er for alle – også for ordblinde, og når vi kommer med vores alternative undervisningsmetoder, bliver det for alle.

Hjernerne knager over de mange rim, der skal ud. Tobias Rasmussen, Frederik Henningsen, Kian Brasen og Magnus Pedersen er ved at have styr på linjerne, og de er helt enige:

- Vi har fået gode teknikker, og det er en rigtig god skoledag.

Efter frokost er det tid til selv at åbne munden. Alle står i en rundkreds, og Shahin Aakjær og Alexander Engel giver instrukser:

- I skal give hinanden respekt og opmuntring. I skal kun grine, hvis det er rigtig sjovt – ellers skal I klappe og give respekt.

Som sagt så gjort. Hele raden rundt rapper de og klapper og jubler ad hinanden. Og med god grund: De er nemlig vildt gode. Og det kommer resten af skolen til høre fredag ved morgensamlingen.

Rap, samfund og mellemrim

For fire timer var det sædvanlige skoleskema lagt i tasken mandag. I stedet stod Alexander Engel og Shahin Aakjær for dagens input – og der var rap på programmet.

Anledningen var Spil Dansk-ugen og de to rim-smede gav den fuld skrue med bøllehat, blomstret skjorte og de helt rigtige bevægelser, når de fortalte om kulturarv, rimopbygning og taktfaste sætninger.

- Det er da ikke hver dag, men får besøg af to som dem, siger Lærke Eriksen fra HH3B, der straks tog imod muligheden for fire timers anderledes undervisning.

Det samme gjorde Dyveke Rude Christensen og Nanna Tylvad:

- Jeg forstår bedre strukturen i rap, nu, sagde Dyveke, mens Lærke kunne konstatere, at:

- Der er meget mere arbejde i at lave en rap, end jeg troede.

Alle elever har fået til opgave at lave minimum otte linjer med fire rim. De skal bevæge sig inden for tre emner: Den danske kulturarv, sig selv eller et rap til deres kommende børnebørn, og pigerne er godt i gang. De skriver om overfladiskheden på Instagram og Tinder, om fraværsprocenter og skolelivet.

Alexander Engel og Shahin Aakjær er begge udøvende kunstnere, men arbejder også for Rapolitics, hvor de underviser i folkeskoler og på ungdomsuddannelser:

- Vi vil gerne vise de mange tværfaglige muligheder med rap, som kan gå ind både i dansk, historie, samfundsfag, grammatik. Rap sætter tanker i gang og kan være med til at bryde normerne i klasselokalet, siger Alexander Engel og tilføjer:

- Rap er for alle – også for ordblinde, og når vi kommer med vores alternative undervisningsmetoder, bliver det for alle.

Hjernerne knager over de mange rim, der skal ud. Tobias Rasmussen, Frederik Henningsen, Kian Brasen og Magnus Pedersen er ved at have styr på linjerne, og de er helt enige:

- Vi har fået gode teknikker, og det er en rigtig god skoledag.

Efter frokost er det tid til selv at åbne munden. Alle står i en rundkreds, og Shahin Aakjær og Alexander Engel giver instrukser:

- I skal give hinanden respekt og opmuntring. I skal kun grine, hvis det er rigtig sjovt – ellers skal I klappe og give respekt.

Som sagt så gjort. Hele raden rundt rapper de og klapper og jubler ad hinanden. Og med god grund: De er nemlig vildt gode. Og det kommer resten af skolen til høre fredag ved morgensamlingen.