Aerodynamik og luftstrømme. Hvor lærer man bedst om det?

2. årgang på Mat/Fys-studieretningen tog på svæveflyvebanen for at måle, filme og flyve testresultater hjem, som skulle bruges i en fysikrapport. Og det var fedt.

- Det er spændende at få undervisningen ud af klassen. Det giver en helt anden forståelse, når vi prøver tingene i praksis, siger Rasmus Askjær.

Han vil gerne læse til ingeniør, og her hjælper den HTX’ske arbejdsmetode ham:
- Måden vi arbejder på her, er den samme måde, man bruger på universitetet og ude i virksomhederne, hvor man også skal forene teori og praksis.

(fortsætter under billedet)

Op op op

Kristian Skov er ved at være klar til dagens første flyvetur. Snore og kameraer er monteret på flyets vinger, så eleverne kan få indhentet data om luftstrømme forskellige steder på vingerne.

Flyet trækkes op af den lange line, og på overaskende få sekunder er de højt oppe over sensommerlandskabet. Snore blafrer, kameraer filmer – og Kristian Skov nyder udsigten.

- Det var overraskende fedt. Det var lige som en rutchebane, men rart, siger han efter den bløde landing.

Det var hans første tur i et svævefly:

- Jeg var da lidt nervøs inden, men piloten havde styr på det, så nervøsiteten forsvandt straks, fortæller han.

Kristian Skov valgte studieretningen Mat-Fys for vide mere om, hvordan verden hænger sammen.

- Men jeg er også meget interesseret i kemi, så næste år vælger jeg at få kemi på A-niveau oven i. Jeg overvejer nemlig at læse partikelfysik på universitetet, for min drøm er at komme til at arbejde på CERN i Schweiz, fortæller han.

Da alle har fået en flyvetur, og alle data er indhentet, venter der pizza på skolen – og så skal der skrives rapporter.

 Se flere billeder her:

 

Med fysik på svæveflyvebanen

 Aerodynamik og luftstrømme. Hvor lærer man bedst om det?

2. årgang på Mat/Fys-studieretningen tog på svæveflyvebanen for at måle, filme og flyve testresultater hjem, som skulle bruges i en fysikrapport. Og det var fedt.

- Det er spændende at få undervisningen ud af klassen. Det giver en helt anden forståelse, når vi prøver tingene i praksis, siger Rasmus Askjær.

Han vil gerne læse til ingeniør, og her hjælper den HTX’ske arbejdsmetode ham:
- Måden vi arbejder på her, er den samme måde, man bruger på universitetet og ude i virksomhederne, hvor man også skal forene teori og praksis.

(fortsætter under billedet)

Op op op

Kristian Skov er ved at være klar til dagens første flyvetur. Snore og kameraer er monteret på flyets vinger, så eleverne kan få indhentet data om luftstrømme forskellige steder på vingerne.

Flyet trækkes op af den lange line, og på overaskende få sekunder er de højt oppe over sensommerlandskabet. Snore blafrer, kameraer filmer – og Kristian Skov nyder udsigten.

- Det var overraskende fedt. Det var lige som en rutchebane, men rart, siger han efter den bløde landing.

Det var hans første tur i et svævefly:

- Jeg var da lidt nervøs inden, men piloten havde styr på det, så nervøsiteten forsvandt straks, fortæller han.

Kristian Skov valgte studieretningen Mat-Fys for vide mere om, hvordan verden hænger sammen.

- Men jeg er også meget interesseret i kemi, så næste år vælger jeg at få kemi på A-niveau oven i. Jeg overvejer nemlig at læse partikelfysik på universitetet, for min drøm er at komme til at arbejde på CERN i Schweiz, fortæller han.

Da alle har fået en flyvetur, og alle data er indhentet, venter der pizza på skolen – og så skal der skrives rapporter.

 Se flere billeder her: