18 år og tre måneder. Det er den gennemsnitlige alder på elever, der påbegynder et uddannelsesforløb på en EUX-uddannelse i Danmark.

Det faktum gør, at Anette Nielsen, Svava Fridunn Mahawat samt Roukayatou Radji – der er henholdsvis 38, 25 og 32 år - ikke er typiske EUX-studerende. Alligevel har de, i samarbejde med deres yngre klassekammerater, fået det hele til at fungere.

De tre kvinder er nemlig rigtig seriøse omkring deres uddannelse, og det har i særdeleshed smittet af på deres klassekammerater, der omvendt har hjulpet Anette, Svava og Roukayatou, når spørgsmål om Microsoft PowerPoint, Office og Excel har presset på.

De tre kvinder deltager aktivt i undervisningen, er forberedte og deltager samtidigt i det sociale liv i klassen. Senest var de med til skolens galla og generelt kan det om kvinderne siges, at de lægger en masse energi i studiet – og det er noget, der spreder sig.

- Jeg vil da håbe på, at vi har haft en positiv indflydelse. Generelt vil jeg faktisk også sige, at begge aldersgrupper har været gode til at hjælpe hinanden med at øge motivationen til at gå i skole, fortæller Anette Nielsen, der bliver bakket op af Svava.

- Jeg tror helt sikkert, at det har båret præg på de unge. Der har ikke været samme uro i klassen, som man normalt ser på tværs af de gymnasiale uddannelser, lyder det.

Klassekammeraten Mads Mortensen fortæller blandt andet, hvordan han har været inspireret af kvindernes arbejdsomme tilgang til skolen.

- Seriøsiteten i vores skolegang er også kommet med, at vi nu efterhånden har nået en sværhedsgrad i skolen, hvor man altså er tvunget til at præstere. Omvendt vil jeg sige, at det har hjulpet rigtig, rigtig meget med de voksne, da de har en erfaring, som vi unge måske mangler. De har også altid været søde til at hjælpe os, hvis vi har haft problemer med det vi har skulle lave, lyder det.

Men hjælpen har ikke kun gået den ene vej.

- Mads er eksempelvis rigtig god til IT, og det har været noget, jeg har haft brug for hjælp til, mens jeg omvendt har været behjælpsom i forbindelse med matematik, som jeg er stærk til, fortæller Roukayatou.

Dømmer man ud fra elevernes indbyrdes forhold er en ting i hvert fald sikkert: Aldersforskellen har ikke været en negativ faktor.

Aldersforskel er ingen barriere på EUX Business

18 år og tre måneder. Det er den gennemsnitlige alder på elever, der påbegynder et uddannelsesforløb på en EUX-uddannelse i Danmark.

Det faktum gør, at Anette Nielsen, Svava Fridunn Mahawat samt Roukayatou Radji – der er henholdsvis 38, 25 og 32 år - ikke er typiske EUX-studerende. Alligevel har de, i samarbejde med deres yngre klassekammerater, fået det hele til at fungere.

De tre kvinder er nemlig rigtig seriøse omkring deres uddannelse, og det har i særdeleshed smittet af på deres klassekammerater, der omvendt har hjulpet Anette, Svava og Roukayatou, når spørgsmål om Microsoft PowerPoint, Office og Excel har presset på.

De tre kvinder deltager aktivt i undervisningen, er forberedte og deltager samtidigt i det sociale liv i klassen. Senest var de med til skolens galla og generelt kan det om kvinderne siges, at de lægger en masse energi i studiet – og det er noget, der spreder sig.

- Jeg vil da håbe på, at vi har haft en positiv indflydelse. Generelt vil jeg faktisk også sige, at begge aldersgrupper har været gode til at hjælpe hinanden med at øge motivationen til at gå i skole, fortæller Anette Nielsen, der bliver bakket op af Svava.

- Jeg tror helt sikkert, at det har båret præg på de unge. Der har ikke været samme uro i klassen, som man normalt ser på tværs af de gymnasiale uddannelser, lyder det.

Klassekammeraten Mads Mortensen fortæller blandt andet, hvordan han har været inspireret af kvindernes arbejdsomme tilgang til skolen.

- Seriøsiteten i vores skolegang er også kommet med, at vi nu efterhånden har nået en sværhedsgrad i skolen, hvor man altså er tvunget til at præstere. Omvendt vil jeg sige, at det har hjulpet rigtig, rigtig meget med de voksne, da de har en erfaring, som vi unge måske mangler. De har også altid været søde til at hjælpe os, hvis vi har haft problemer med det vi har skulle lave, lyder det.

Men hjælpen har ikke kun gået den ene vej.

- Mads er eksempelvis rigtig god til IT, og det har været noget, jeg har haft brug for hjælp til, mens jeg omvendt har været behjælpsom i forbindelse med matematik, som jeg er stærk til, fortæller Roukayatou.

Dømmer man ud fra elevernes indbyrdes forhold er en ting i hvert fald sikkert: Aldersforskellen har ikke været en negativ faktor.